If Laatukorjaamo

Vid If Laatukorjaamo får du alltid högklassig service och du kan i lugn och ro vänta på verkstadens meddelande om att reparationen är klar. Din bil är i professionella händer som känner den nyaste tekniken inom branschen och kan välja de bästa metoderna för reparationen. Det är viktigt för oss att du snabbt kommer tillbaka ut på vägen, smidigt och framför allt tryggt.

  • Lämpligt läge och smidig service
  • Snabb reparation utan att pruta på kvaliteten
  • Försäkringsbolaget rekommenderar

Det är alltid förargligt om bilen måste bärgas eller om den fått en buckla på parkeringsplatsen, och få har i en sådan situation lust att börja leta efter en lämplig reparationsverkstad. Därför är det förutom förnuftigt också enklast att först kontakta If.

När vi fått din skadeanmälan startar vi genast ersättningsprocessen. Dessutom rekommenderar vi en lämplig reparationsverkstad utifrån ditt läge och märket på din bil. Försäkringsbolagets rekommendation är inte vilken rekommendation som helst. Den innebär att en pålitlig instans gjort en grundlig bedömning av verkstadens kvalitet och arbetskostnaderna för din räkning.

När du anlitar If Laatukorjaamo, har du möjlighet att via webbtjänsten skicka bilder eller en video av skadorna för skadeinspektionen. Då slipper du nästan alltid göra ett kontrollbesök på verkstaden.

If Laatukorjaamo servar vid Autoklinikkas verkstäder i Rosendal i Vanda, i Esboviken i Esbo, i Tammerfors, i Oriketo i Åbo, i Vasa och i Uleåborg.

Jag behövde egentligen inte göra något annat än ringa If.

När skadan är skedd, hjälper If Laatukorjaamo

I vårt exempelfall berättar vi hur If Laatukorjaamo hjälpte Pekka från Esbo och hur skadeinspektionen och reparationen av skadorna går till i praktiken.

Skadan inträffade i en nästan full parkeringshall då Pekka backade in sin bil i en trång parkeringsruta. När Pekka iakttog avståndet till bilarna invid märkte han inte att hans ruta var mindre än rutorna bredvid. Plötsligt hördes en smäll och ett skrapande ljud, när bilens bakre hörn träffade en betongpelare.

Skadeanmälan

Stolpen hade skadat baklyktan och skrapat fula märken i lackeringen. Pekka öppnade If Mobil-appen och valde Gör skadeanmälan, Fordonsskada. På några minuter hade Pekka matat in uppgifterna för skadeanmälan och redogjort för vad som hänt.

Nästa dag fick Pekka ett sms från If. Pekka öppnade If Mobil och läste meddelandet. Där fanns anvisningar om hur han får bilen i skick och han fick rådet att kontakta en närbelägen If Laatukorjaamo, Autoklinikka. Via Autoklinikkas webbplats skickade Pekka för skadeinspektionen in bilder av skadorna på bilen som han tagit med mobiltelefonen.

Reparationen av skadorna

Pekka fick ett meddelande från Autoklinikka där man berättade hur mycket reparationen skulle kosta och hur lång tid arbetet skulle ta. Pekka fick också veta att försäkringen ersätter reparationen. Nu behövde Pekka endast välja om han betalar reparationen själv eller om han vill att skadan ersätts från försäkringen.

Eftersom Pekka behövde bil och också hade hyrbilstjänst i sin försäkring, valde han att använda försäkringen för reparationen. Efter det avtalade Pekka om reparationen med verkstaden och bokade reparationstid för sin bil.

När han lämnade in sin bil till verkstaden väntade redan en hyrbil på verkstadens gård. Allting gick verkligen enkelt och smidigt. Via nätet kunde Pekka behändigt följa upp hur reparationen framskred. Och redan nästa vecka fick Pekka ett meddelande från verkstaden att bilen var klar och kunde avhämtas. Pekka återlämnade hyrbilen, betalade endast försäkringens självrisk och hoppade glatt in i sin egen bil, som inte längre hade några spår efter kollisionen.

Vi vill slopa det besvär som är förenat med att grubbla på till vilken reparationsverkstad som det lönar sig att föra bilen. Kunden kan lita på att professionella har valt en verkstad där arbetet löper smidigt.

Tre myter om bilverkstäder

Vi samlade några typiska föreställningar om bilverkstäder och frågade experterna om de nuförtiden håller streck.

Läs mer om fordonsskador och Ifs bilförsäkring