Transportskada
Gör skadeanmälan när varor skadats, minskat eller försvunnit i samband med transport så fort som möjligt, så att vi kan bedöma behovet av en skadeinspektion samt ge hjälp och råd för att reducera skadan.
Anvisningar för anmälan om transportskada
- Förhindra uppkomsten av eventuella tilläggsskador.
- Gör omedelbart en reklamation till fraktföraren. Reklamationen kan vara fritt formulerad eller så kan du använda reklamationsblanketten.
- Gör skadeanmälan om transportskada via den webbtjänst som du använder.
- Mina sidor Företag
- If Login
- If Företagsfoldern
- Om ditt företag ännu inte använder Ifs webbtjänster eller om du inte står som försäkringstagare, fyll i anmälan om transportskada.
- Du kan till skadeanmälan bifoga handlingar som hänför sig till skadan, t.ex. handelsfaktura, fraktsedel, reklamation till fraktföraren och eventuella fotografier. Du kan också skicka in bilagorna per e-post till cargo.claims@if.fi.
- Vi kontaktar dig, om vi behöver bilagor eller andra kompletterande utredningar.
- Vi handlägger ditt skadeärende så fort som möjligt.
Våra experter betjänar dig i ärenden som gäller transportskador vardagar kl. 9-16 på numret 010 514 5761.
Reklamationsblanketter till fraktföraren
Transportskada utomlands
Även om skadan skulle ha inträffat utomlands, kan du i första hand kontakta våra experter. I situationer som kräver brådskande skadeinspektion kan du också anlita vårt omfattande nätverk av inspektörer utomlands.