Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

Här kan du läsa för vilket syfte och hur länge personuppgifter lagras.

A. Kommunikation (exkl. marknadsföringsändamål)

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet.

B. Bedömningar och beslut (automatiserat och annat beslutsfattande, inklusive profilering)

Så länge det behövs för att uppfylla syftet men inte mer än 13 månader. Om du blir vår kund kommer vi att lagra denna information så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet eller något annat syfte kvarstår. Mer information om gallringstider för inspelade telefonsamtal finns här.

C. Tillhandahålla försäkrings-, ersättnings- och assistanstjänster samt andra produkter och tjänster

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men den är minst 10 år efter utgången av försäkringen.

D. Hantera betalningar

Så länge det är nödvändigt för att följa tillämplig bokföringslagstiftning under en period av sju (7) år.

E. Öka kvaliteten och ordna personalutbildning

F. Förebygga, upptäcka och utreda brott

Material om försäkringsutredningar är en del av skadeärendet och kan därför lagras så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring
det gäller men den är minst 10 år efter försäkringens utgång baserat på preskriptionstiderna.

G. Utföra studier och dataanalyser

Vi lagrar dessa uppgifter i pseudonymiserad form så länge det är nödvändigt, men högst 72 månader.

H. Tillhandahålla marknadsföring och en personaliserad kundupplevelse

Så länge du är kund hos oss och därefter högst 37 månader. Om behandlingen baseras på samtycke är lagringstiden 13 månader.

I. Hantera affärsverksamhet och IT-infrastruktur

Inloggnings-ID och uppgifter om din onlineaktivitet lagras högst fem (5) år. Annan information lagras så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet eller tills något annat syfte kvarstår. Personuppgifter som behandlas för detta ändamål används så långt det är möjligt i ett aggregerat format som inte längre kan kopplas till dig. 

J. Hantera klagomål, respons och frågeställningar

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet.

K. Lagstadgade skyldigheter och lagstadgad lagringstid

Så länge det är nödvändigt för att följa tillämplig lagstiftning, t.ex. fem (5) år enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och sju (7) år enligt bokföringslagen. Dina personuppgifter kan komma att behandlas under ännu längre tid om det är nödvändigt för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk. 

L. Fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men den är minst 10 år efter försäkringens utgång. Dina personuppgifter kan komma att behandlas under ännu längre tid om det är nödvändigt för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

M. Återförsäkring

Så länge du är vår kund eller så länge vi har någon form av skyldigheter gentemot dig eller någon tredje part enligt försäkringsavtalet. Denna period kan variera beroende på vilken typ av försäkring det gäller men är minst 10 år från försäkringens utgång.