Bestämmelserna om automatiserat beslutsförfarande trädde i kraft den 1 maj 2023 och ställer krav på aktörerna inom den offentliga förvaltningen. Dessa krav gäller också försäkringsbolagen till den del som det är fråga om automatiserade beslut som rör lagstadgade försäkringar.
Sådana lagstadgade försäkringar är trafikförsäkringen, arbetsolycksfallsförsäkringen och patientförsäkringen. När det gäller lagstadgade försäkringar kan automatiserat beslutsförfarande tillämpas under vissa förutsättningar. I samband med automatiserat beslutsförfarande används också termen automatiserat beslutsfattande.
Vad avses med automatiserat beslutsförfarande?
Automatiserat beslutsförfarande innebär att en fysisk person inte deltar i avgörandet av ärendet, utan det avgörs med hjälp av automatisk databehandling.
Automatiserat beslutsförfarande kan enligt lag tillämpas på lagstadgade försäkringar under följande förutsättningar:
- I ärendet ingår inte prövning från fall till fall.
- I ärendet ingår prövning från fall till fall, men handläggaren har bedömt de omständigheter som förutsätter prövning innan ärendet avgörs.
- Det automatiserade avgörandet måste grunda sig på förutbestämda regler.
Om automatiserad behandling utnyttjas i beslutsförfarandet endast delvis, dvs. en fysisk person deltar i processen, är det inte fråga om sådant automatiserat beslutsförfarande som avses i lagen.
If använder automatiserat beslutsförfarande i vissa ärenden som gäller trafikförsäkring, arbetsolycksfallsförsäkring och patientförsäkring.
Information och beslut om införande
I och med den nya lagstiftningen berättar If om användningen av automatiserat beslutsförfarande i samband med beslutet och publicerar på sin webbplats beskrivningar och beslut om införande av processerna för automatiserat beslutsförfarande. Av besluten om införande framgår bland annat på basis av vilka lagar automatiserat beslutsförfarande tillämpas.