Automatiserat beslutsforfarande för lagstadgade försäkringar

If använder automatiserad behandling i vissa beslutssituationer i anslutning till försäkring och ersättning. Utnyttjandet av automatiserad behandling påskyndar processerna och gynnar således både kunden och If.

Bestämmelserna om automatiserat beslutsförfarande trädde i kraft den 1 maj 2023 och ställer krav på aktörerna inom den offentliga förvaltningen. Dessa krav gäller också försäkringsbolagen till den del som det är fråga om automatiserade beslut som rör lagstadgade försäkringar.

Sådana lagstadgade försäkringar är trafikförsäkringen, arbetsolycksfallsförsäkringen och patientförsäkringen. När det gäller lagstadgade försäkringar kan automatiserat beslutsförfarande tillämpas under vissa förutsättningar. I samband med automatiserat beslutsförfarande används också termen automatiserat beslutsfattande.

Vad avses med automatiserat beslutsförfarande?

Automatiserat beslutsförfarande innebär att en fysisk person inte deltar i avgörandet av ärendet, utan det avgörs med hjälp av automatisk databehandling.

Automatiserat beslutsförfarande kan enligt lag tillämpas på lagstadgade försäkringar under följande förutsättningar:

  • I ärendet ingår inte prövning från fall till fall.
  • I ärendet ingår prövning från fall till fall, men handläggaren har bedömt de omständigheter som förutsätter prövning innan ärendet avgörs.
  • Det automatiserade avgörandet måste grunda sig på förutbestämda regler.

Om automatiserad behandling utnyttjas i beslutsförfarandet endast delvis, dvs. en fysisk person deltar i processen, är det inte fråga om sådant automatiserat beslutsförfarande som avses i lagen.

If använder automatiserat beslutsförfarande i vissa ärenden som gäller trafikförsäkring, arbetsolycksfallsförsäkring och patientförsäkring.

Information och beslut om införande

I och med den nya lagstiftningen berättar If om användningen av automatiserat beslutsförfarande i samband med beslutet och publicerar på sin webbplats beskrivningar och beslut om införande av processerna för automatiserat beslutsförfarande. Av besluten om införande framgår bland annat på basis av vilka lagar automatiserat beslutsförfarande tillämpas.

Automatiserade beslutsförfaranden i If och beslut om införande

Beviljande av trafikförsäkring

På basis av den personbeteckning eller det FO-nummer och det registreringsnummer som kunden uppgett samt på basis av de fordonsuppgifter som fås från Traficom, de företagsuppgifter som fås på basis av FO-numret och för privatkunder de uppgifter som fås från försäkringsbolagens försäkrings- och skaderegister visar

systemet kunden priset samt för privatkunder bonusrabattens storlek. När kunden godkänner offerten sätter systemet försäkringen i kraft.

Beviljande av trafikförsäkring, försäkringspremien vid inträdet av en ny försäkringsperiod och prissättning vid förändringssituationer, beslut om införande (pdf)

Trafikförsäkringens premie vid inträdet av en ny försäkringsperiod

På basis av kundens personbeteckning eller FO-nummer och registreringsnummer samt på basis av de fordonsuppgifter som fås från Traficom och kundens försäkrings- och skadehistoria beräknar systemet priset för försäkringen enligt försäkringsbolagets trafikförsäkringstariff samt för privatkunder bonusrabatten i enlighet med de regler som anges i trafikförsäkringsvillkoren. Försäkringens prissättning sker när försäkringen träder i kraft, vid inträdet av en ny försäkringsperiod och vid förändringar i de omständigheter som inverkar på försäkringens pris (förändringssituationer).

Beviljande av trafikförsäkring, försäkringspremien vid inträdet av en ny försäkringsperiod och prissättning vid förändringssituationer, beslut om införande (pdf)

Prissättning av trafikförsäkringen vid förändringssituationer

När systemet från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får information om en adressändring, prissätter systemet försäkringen på nytt enligt kundens nya adress, om kundens adress är en tariffaktor som inverkar på försäkringens pris.

När systemet från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får information om att en privatkund som stått som försäkringstagare har avlidit, ändrar systemet dödsboet till försäkringstagare och prissätter försäkringen på nytt i enlighet med den tariff som tillämpas på försäkringen.

När systemet från Traficom eller genom kundens anmälan via Ifs egna sidor får information om avställning eller påställning av ett fordon, krediterar systemet premien eller debiterar mer i premier i enlighet med de försäkringsvillkor som tillämpas på försäkringen.

När systemet från Traficom får information om förändringar i användaruppgifterna för ett fordon som innehas av en privatkund, ändrar systemet premien i enlighet med den tariff som tillämpas på försäkringen.

Beviljande av trafikförsäkring, försäkringspremien vid inträdet av en ny försäkringsperiod och prissättning vid förändringssituationer, beslut om införande (pdf)

Ersättning av trafikskada

När skaderegleraren har fattat beslut om ersättning, betalar systemet exempelvis fakturorna för fordonets bärgning, reparation eller hyrning av ersättande bil. En faktura som inte uppfyller på förhand fastställda krav styrs till skaderegleraren för behandling.

Ersättning av trafikskada, beslut om införande (pdf)

Reparationsbedömning av skadat fordon

Kostnaderna för reparationen av ett skadat fordon bedöms utgående från de uppgifter som erhållits från reparationsverkstaden och övriga uppgifter om skadan. Systemet gör en bedömning och skickar svaret till reparationsverkstaden, om de kriterier som If fastställt uppfylls. I annat fall styrs ärendet till en teknisk expert för behandling.

Reparationsbedömning av skadat fordon, beslut om införande (pdf)

Slutlig premie för arbetsolycksfallsförsäkringen

Efter försäkringsperiodens slut begärs löneuppgifterna per yrkesklass som ligger till grund för försäkringspremien från inkomstregistret. På basis av löneuppgifterna och övriga uppdaterade uppgifter beräknas den slutliga försäkringspremien i enlighet med premiegrunderna. Systemet sköter beräkningen av den slutliga försäkringspremien i fråga om If Träffsäker-försäkringar med tariff- och specialpremie.

Slutlig premie för arbetsolycksfallsförsäkringen, beslut om införande (pdf)

Egenkostnadskalkyleringen av specialpremien för If Träffsäker arbetsolycksfallsförsäkring

Egenkostnadsandelen för If Träffsäker specialpremien beräknas enligt de intervall som fastställs i försäkringsbrevet. Systemet beaktar de premier som betalats under ifrågavarande period och fastställer egenkostnadsandelen på det sätt som fastställs i premiegrunderna, med beaktande av den egenkostnadsgräns som tillämpas på försäkringen.

Egenkostnadskalkyleringen av specialpremien för If Träffsäker arbetsolycksfallsförsäkring, beslut om införande (pdf)

Premien för olycksfallsförsäkringen för företagare vid inträdet av en ny försäkringsperiod

De FöPL-arbetsinkomster som behövs som underlag för försäkringspremien begärs för årsförnyelsen från Pensionsskyddscentralen. På basis av FöPL-arbetsinkomsten och övriga uppdaterade uppgifter beräknar systemet försäkringspremien i enlighet med premiegrunderna. Avvikande från andra försäkringar i enlighet med lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar görs på olycksfallsförsäkringen för företagare inte en separat beräkning av den slutliga premien vid försäkringsperiodens slut, utan förskottspremien är den slutliga försäkringspremien.

Premien för olycksfallsförsäkringen för företagare vid inträdet av en ny försäkringsperiod, beslut om införande (pdf)

Patientförsäkringens premie vid inträdet av en ny försäkringsperiod

På basis av uppdaterade uppgifter och premiegrunden enligt förnyelsedagen beräknar systemet premien för den försäkringsperiod som börjar.

Patientförsäkringens premie vid inträdet av en ny försäkringsperiod, beslut om införande (pdf)

Om du önskar mer information, kan du skicka e-post till oss på adressen rekisteriselosteet@if.fi.

Du hittar också alla kontaktuppgifter till vår kundservice på vår webbplats.