Lehdistötiedote, 16 marraskuuta 2015 09:00

If irtisanoo Joustoturva-tuotteensa hoitokuluturvan vuoden 2016 aikana

Avainsanat: henkilövakuutus, hoitokulut,

Ifillä on valikoimassaan jatkossakin vakuutusturvaa hoitokulujen varalta. Tätä turvaa tarjotaan ilman terveysselvitystä niille vakuutetuille, joiden turva nyt päättyy. Muutos koskee 28 000 vakuutettua, joka on noin 3 prosenttia Ifin asiakaskunnasta. Muiden kuin hoitokulujen osalta Joustoturva-tuotteeseen ei tehdä muutoksia. If Vahinkovakuutusyhtiö irtisanoo Joustoturva-tuotteensa hoitokuluturvan vuoden 2016 aikana. Syynä on se, että kyseinen vakuutusturva on ollut jo pitkään raskaasti tappiollinen.

Vakuutustoiminnan tarkan sääntelyn vuoksi vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta tehdä keskeisiä muutoksia vakuutusehtojen sisältöön. Jos vakuutusta halutaan muuttaa, ainoa vaihtoehto on irtisanoa vakuutus, kun vakuutuskausi loppuu.

”Joustoturvan hoitokuluturva luotiin 1980-luvun puolivälissä sen aikaisen yhteiskunnan tarpeisiin. Tuotteen myyminen lopetettiin jo 2000-luvun alussa, mutta jo hankitut vakuutukset ovat olleet voimassa tähän päivään asti. Hoitokuluturvan ehtojen vuoksi olemme joutuneet tekemään siihen jatkuvasti merkittäviä hinnankorotuksia, mistä olemme saaneet asiakkailtamme kielteistä palautetta”, Ifin henkilövakuutuksista vastaava johtaja Tero Hoikkala sanoo.

If on tehnyt tarkat laskelmat Joustoturvan hoitokuluturvan kuluista ja niiden mahdollisesta kasvusta tulevaisuudessa. Yhtälöä ei ole mahdollista saada taloudellisesti kestävälle pohjalle käytettävissä olevin keinoin.

”Tuotteiden oikea hinnoittelu on tärkeää tietysti meille, mutta myös asiakkaillemme. Jokaisessa vakuutuksessa asiakkaan yksilöllisen tilanteen täytyy näkyä oikeana ja reiluna hintana. Jo lainkin mukaan vakuutusyhtiön tulee varmistaa, että kaikki sen tarjoamat vakuutukset ovat taloudellisesti kestävällä pohjalla”, Tero Hoikkala sanoo.

Joustoturvan hoitokuluturvan irtisanomiset tehdään vuoden 2016 alusta alkaen yksitellen jokaisen asiakkaan vakuutuskauden lopussa. If tulee olemaan yhteydessä asiakkaisiinsa hyvissä ajoin ennen vakuutusturvan päättymistä. Samalla yhtiö tarjoaa korvaavaa vakuutusta, joka sisällöltään vastaa Ifin nykyistä hoitokuluturvaa. Uuden hoitokuluturvan saa ilman terveysselvitystä, joten asiakkaat saavat turvan sairauksille, jotka ovat kuuluneet irtisanottavan turvan korvauspiiriin.

”Joustoturvan hoitokuluturvan irtisanominen on ainoa vaihtoehto, mutta kannamme tietysti vastuumme ja tarjoamme uutta vakuutusturvaa asiakkaille, joiden hoitokuluturva nyt päätetään. Tarjoamme uutta hoitokuluturvaa asiakkaillemme samalla kun olemme heihin yhteydessä. Irtisanominen koskee 28 000 vakuutettua, joka on noin 3 prosenttia asiakkaistamme ja ainoastaan Joustoturvan hoitokuluturvaa, joten muuten asiakkaidemme Joustoturva-tuotteisiin ei tule muutoksia”, Hoikkala sanoo.

Lisätietoja:
Tero Hoikkala, If, johtaja, henkilövakuutukset, p. 050 424 1499, tero.hoikkala@if.fi