Lehdistötiedote, 10 maaliskuuta 2016 08:00

Älä ryhdy tee-se-itse-nokikolariksi: tässä syy

Avainsanat: nuohous, kotivakuutus, tulipalo, hormien nuohous, hormipalo,

Mökkikauden alkaessa kannattaa varmistaa, että mökin hormit on nuohottu alle kolme vuotta sitten. Ifin asiakkaille sattuu joka vuosi tulipaloja ja läheltä-piti-tilanteita, joiden taustalta paljastuu tekemättä jäänyt tai puutteellinen nuohous. Vakuutusyhtiö muistuttaa, että nuohouksen saa tehdä vain ammattilainen.
​Nokikolariksi ei kannata ryhtyä itse, mikäli mielii saada täyden vakuutuskorvauksen vahingon sattuessa. Ifin suojeluohjeiden mukaan nuohouksen saa tehdä vain ammattinuohooja. Ammattinuohoojiksi lasketaan niin piirinuohoojat kuin muutkin nokikolarit, joilla on nuohoojan ammattitutkinto.

Useilla paikkakunnilla pelastusviranomaiset edellyttävät, että ainoastaan piirinuohooja saa tehdä virallisia nuohouksia alueella. Meille on olennaista vain se, että nuohouksen tekee ammattilainen, korvausjohtaja Marko Kaappola Ifistä kertoo.

Ifissä tulee vuosittain vastaan tulipaloja ja läheltä-piti-tilanteita, jotka ammattimainen nuohous olisi estänyt. Vastoin yleistä luuloa nuohous on paljon muutakin kuin vain hormin puhdistusta.

Vaikka hormin osaisi rassata itse, maallikon osaaminen riittää harvoin tulisijan ja hormin kunnon selvittämiseen. Nuohooja voi lisäksi vinkata, miten tulisijan saa vetämään niin, ettei se esimerkiksi pölläyttele savuja sisälle.

Pelastuslain mukaan pelastuslaitos päättää, miten se järjestää nuohouksen. Pelastuslaitos voi hoitaa nuohouksen itse, määrätä piirinuohoojan tai vapauttaa nuohouksen kilpailulle. Useissa kunnissa on päädytty piirinuohoojajärjestelmään.

Viisi faktaa nuohouksesta:

Kiinteistönomistajan vastuulla on huolehtia, että nuohous tehdään ajallaan.

Lain mukaan ympäri vuoden käytössä oleva omakotitalo pitää nuohota kerran vuodessa.

Mökin hormit on nuohottava vähintään kolmen vuoden välein. Vuokrakäytössä olevan mökin hormit on kuitenkin nuohottava joka vuosi.

Nuohoukseen kuuluu hormin puhdistuksen lisäksi muun muassa hormin ja tulisijojen kunnon tarkastaminen. Nuohoojan käynnin aikana asukas saa hyödyllistä tietoa esimerkiksi hormin rapautumisesta ja mahdollisista halkeamista.

Tulipalon osuessa kohdalle kotivakuutuksen​ korvaus voidaan maksaa alennettuna, jos puutteellisella nuohouksella on ollut yhteys tulipalon syttymiseen. Yleensä on kyse siitä, ettei nuohousta ole tehty lainkaan tai edellisestä nuohouksesta on liian pitkä aika.

Lisätietoja:

Marko Kaappola, korvausjohtaja, If, marko.kaappola@if.fi, p. 050 422 3219
Jari Pekka Koskela, vahingontorjuntapäällikkö, If, jari.koskela@if.fi, p. 050 424 1883
Mari Huotari, viestintäpäällikkö, If, mari.huotari@if.fi, p. 050 424 0067