Mobiltelefonskada

Läs först anvisningarna och logga sedan in på Mina sidor för att fylla i skadeanmälan

  1. Mobiltelefon
Får jag ersättning för min mobiltelefon som gått sönder? Läs nedan mer ingående om vad som gäller för mobiltelefoner.

Telefonens glas har spruckit

  1. Sök reparationsaffärer och -priser på din ort. Ersättningen beräknas utgående från dessa priser.
  2. Kontrollera självrisken i din hemförsäkring. Du hittar självrisken i ditt försäkringsbrev eller Mina sidor (vanligen 150 euro).
  3. Om reparationen kostar mer än självrisken, kan du enkelt söka ersättning via If Foldern.
  4. För mobiltelefonen till önskad affär för reparation och tala om att du är kund hos If.

Gör skadeanmälan i Mina sidor.

Om du inte har egna bankkoder, kan du fylla i skadeanmälan här.

Kasta inte bort den skadade egendomen förrän du får ett ersättningsbeslut.​

Telefonen är trasig

  1. Om din mobiltelefon har gått sönder och inte kan repareras, utreder vi för din räkning det förmånligaste priset för en ny motsvarande mobiltelefon och betalar in ersättningen enligt det på ditt konto.
  2. Du kan köpa en ny mobiltelefon från önskad affär.
  3. Från ersättningen görs avdrag för självrisken (vanligen 150 euro) och ett åldersavdrag som baserar sig på mobiltelefonens ålder (30 %/år). För gamla telefoner återstår inget att ersätta.

Om det lönar sig att reparera mobiltelefonen, utbetalas i ersättning reparationskostnaderna med avdrag för självrisken, även om du skulle besluta dig för att köpa en ny mobiltelefon i stället för att låta reparera din gamla.

Gör skadeanmälan i Mina sidor.

Om du inte har egna bankkoder, kan du fylla i skadeanmälan här.

Kasta inte bort den skadade egendomen förrän du får ett ersättningsbeslut.

Telefonen har blivit våt

  1. Ta loss batteriet om det är möjligt. Försök inte ladda eller koppla på telefonen. Torka mobiltelefonen på utsidan.
  2. För mobiltelefonen till service (sök i förteckningen lämpligaste affär).
  3. Om reparationen kostar mer än självrisken (vanligen 150 euro), kan du enkelt söka ersättning via Mina sidor.

Om det lönar sig att reparera mobiltelefonen, utbetalas i ersättning reparationskostnaderna med avdrag för självrisken, även om du skulle besluta dig för att skaffa en ny mobiltelefon i stället för att låta reparera din gamla.

Gör skadeanmälan i Mina sidor.

Om du inte har egna bankkoder, kan du fylla i skadeanmälan här.

Kasta inte bort den skadade telefonen förrän du får ett ersättningsbeslut.

Telefonen har stulits

  1. Gör anmälan till din operatör och be dem också spärra mobiltelefonen och ditt abonnemang. Skicka till operatören en kopia av polisanmälan och mobiltelefonens IMEI-kod. Du hittar den i allmänhet på den vita dekalen på kartongen.

Ersättningsbeloppet beror bland annat på åldern på den egendom som skadats och på den självrisk som du valt. Därför motsvarar ersättningen inte priset på en ny produkt.

Om du inte har egna bankkoder, kan du fylla i skadeanmälan här.

  1. Mobiltelefon