Åter en stressig morgon?

Brådska är ett dåligt sällskap i trafiken: jäkt och stress är den vanligaste orsaken till fortkörning och för hög situationshastighet till kollisioner.
Väglaget och den egna energinivån inverkar väsentligt på anpassningen av rätt hastighet till situationen. Reaktionsförmågan försämras om man är trött och bromssträckorna är längre vid vinterföre. Det bästa sättet att undvika brådska och många farliga situationer är att ge sig av i god tid.

Trötthet

Om tröttheten överraskar under färden, avbryt resan och sov ordentligt.

Om du emellertid är tvungen att fortsätta färden, drick en kopp kaffe, te eller en coladryck, ät mörk choklad eller något annat som innehåller koffein och ta en kort tupplur på 15–20 minuter eller håll åtminstone en lika lång paus. Koffeinets uppiggande inverkan börjar cirka tjugo minuter efter att man intagit koffeinet.

Säkerhetsavstånd

Det lämpliga avståndet till den som kör framför på landsvägen är den sträcka som du kör på fyra sekunder. Då den som kör framför dig passerar en fixpunkt, räkna så här: 21, 22, 23, 24. Avståndet är det rätta, om du är vid fixpunkten när du räknat klart.

Kontrollera vindrutetorkarna

Inför höstens regn lönar det sig också att kontrollera att vindrutetorkarna är i skick.
  • ​Rengör torkarna från löst skräp redan innan du ger dig av.
  • Om torkarna lämnar ränder på vindrutan ska de bytas ut mot nya.
  • Vid körning i mörker mångdubblar vattnet på vindrutan den bländande effekten av strålkastarna från mötande fordon.