Om du insjuknar eller skadar dig på resan utomlands

  1. Du får avgiftsfritt hjälp dygnet runt via mobilappen HelpMe. Ladda ner appen eller gå direkt till en lokal läkare (se nästa punkt).
  2. Uppsök läkare eller sjukhus. Se Ifs avtalsläkare.
  3. Visa upp ditt reseförsäkringskort eller -intyg. Om du inte har ett reseförsäkringskort eller -intyg, kan du beställa det via Mina sidor. Du kan skriva ut intyget eller spara det i din telefon på en gång. Reseförsäkringskortet skickas till dig per post.
  4. Våra avtalspartners fakturerar oss direkt. Ibland godkänner också andra läkarstationer resenärförsäkringskortet som betalmedel. Om reseförsäkringskortet eller -intyget inte godkänns som betalmedel, betala kostnaderna själv och spara alla kvitton.
  5. Gör skadeanmälan på Mina sidor.
  6. Vi handlägger din ersättningsansökan så fort som möjligt.
  7. Vi kontaktar dig, om vi behöver tilläggsuppgifter eller verifikat.
  • HelpMe-appen när du reser

    Du får svar på dina hälsorelaterade frågor utan avgift.

    Läs mer och ladda ner appen
  • Gör skadeanmälan på Mina sidor

    Du får snabbt svar och anvisningar för fortsatta åtgärder. Mina sidor står till tjänst 24/7.

    Mina sidor
  • Hjälp utomlands

    Genom oss får du hjälp via telefon dygnet runt. 

    Ring +358 10 19 19 19