Skadad mobiltelefon eller pekplatta

Läs nedan vad du ska göra om din mobiltelefon, pekplatta eller skärmen har gått sönder. Som kund hos If får du förmåner hos våra samarbetspartner, t.ex. pansarglas också när kostnaderna för reparationen av din telefon eller pekplatta är mindre än självrisken i din hemförsäkring.

Gör så här

Om din enhet omfattas av garantin, kontakta först enhetens försäljare.

  1. Om din enhet inte omfattas av garantin, kontakta någon av våra samarbetspartner: iTapsa, mcare eller Fonum. Du får förmåner hos våra samarbetspartner när du berättar att du är kund hos If.
  2. Den servicefirma som du valt berättar om det lönar sig att reparera din enhet och ger dig en muntlig prisuppskattning. Om du väljer att låta reparera enheten, kan du senare söka ersättning via Mina sidor.
  3. Notera att enhetens ålder och självrisken i din hemförsäkring inverkar på ersättningsbeloppet. Ersättningskostnaderna måste vara större än självrisken för att du ska få ersättning.
  4. Om reparationskostnaderna för enheten överstiger självrisken i din hemförsäkring (vanligen 150 euro), gör skadeanmälan via Mina sidor.

Fonum-snabbservice

Reparerar de vanligaste mobilmärkena på platsen. Du kan kontakta Fonum i alla reparationsärenden.

Ta kontakt

iTapsa-expert och service

Reparerar de flesta märken. Du kan kontakta iTapsa i vilket reparationsärende som helst.

Ta kontakt

Auktoriserad Apple-service mcare

Du kan kontakta mcare vid alla reparationer och frågor i anslutning till Apple-enheter.

Ta kontakt

If Apu-förmåner från Fonum

  • Du får gratis pansarglas i samband med reparationen av din telefon.
  • Du får livslång garanti på reparationsarbetet och reservdelar. Den livslånga garantin gäller inte batterier, där garantin är ett år. Du hittar garantivillkoren på adressen: fonum.fi/takuuehdot.
  • Telefonen repareras på platsen: de vanligaste modellerna inom en timme och utan tidsbokning.
  • Fonums experter hjälper dig på numret 020 1321 400 (må–fr 9–17) eller på adressen varaukset@fonum.fi.

If Apu-förmåner från iTapsa

  • Du får gratis pansarglas i samband med reparationen av din telefon.
  • Du får 2 års garanti på reparationsarbetet. 
  • iTapsas experter hjälper dig på numret 029 0300 162 (må–fr 9–20 och lö 11–17).

If Apu-förmåner från mcare

  • Du får gratis pansarglas i samband med reparationen av din telefon.
  • Under tiden får du en enhet till låns utan avgift.
  • Om mobiltelefonen eller pekplattan måste bytas ut, säkerhetskopieras och överförs uppgifterna utan avgift till den nya enheten.
  • Mcares experter hjälper dig på numret 020 7661 670 (må–fr 9–15) i frågor som gäller Apple-enheter eller deras service.

Hur hjälper försäkringen vid skada på mobiltelefon eller pekplatta?

På försäkringsersättningen inverkar eventuella reparationskostnader, värdet på din enhet vid tidpunkten för skadan, enhetens ålder och självrisken i din försäkring samt eventuella pengar på If Självriskkonto.

Ersättningen baserar sig alltid i första hand på reparationskostnaderna. Från reparationskostnaderna görs avdrag för försäkringens självrisk och den summa som återstår betalas in på ditt konto. Självrisken är vanligen 150 euro. Om reparationen kostar mindre än självrisken, återstår ingen ersättning att betala. 

Enhetens värde är emellertid alltid också den maximala ersättning som betalas ut. Värdet på enheten sjunker för varje år i försäkringen, och därför är enheten mindre värd ju äldre enhet det är fråga om. Om enhetens värde är lägre än försäkringens självrisk, ersätter försäkringen inte heller reparationskostnaderna.

taulukko

I många fall får du ersättning vid skada på mobiltelefonen eller pekplattan, men inte alltid. Även om det inte skulle återstå någon ersättning att betala ut, kan du ändå i samband med reparationen utnyttja If Apu-förmånerna hos iTapsa eller mcare. Om t.ex. mobiltelefonens glas har spruckit, får du utan avgift skärmskydd som skydd för den nya skärmen.

Här har vi samlat några exempel på typiska skador på mobiltelefoner och pekplattor

När jag steg ur bilen föll min ett år gamla Apple iPhone 7 Plus-telefon i marken. Skärmen gick sönder.

Mcare-reparatören byter ut skärmen mot en ny. Reparationen kostar 239 euro. Självrisken i din hemförsäkring är 150 euro, som dras av från reparationskostnaderna. Från försäkringen får du alltså 89 euro i ersättning. Garantin för din telefon fortsätter att gälla.

Jag köpte på semesterresan en Samsung Galaxy S7-telefon. När jag kom tillbaka till hotellet tappade jag telefonen i golvet och glaset sprack.

Det lönar sig att reparera telefonen upp till priset för en ny likadan telefon. Om du vill kan du låta reparera telefonen på resmålet och meddela oss reparationskostnaderna. Du har valt en självrisk på 50 euro för din resgodsförsäkring och den dras av från reparationskostnaderna.

Du kan alternativt låta reparera telefonen efter semesterresan hos iTapsa. Då får du två års garanti på reparationen och gratis skärmskydd. Glasbyte kostar hos iTapsa 219 euro. Från summan görs avdrag för självrisken för din resgodsförsäkring, 50 euro. Du får alltså 169 euro i ersättning från försäkringen.

Glaset sprack på min två år gamla Samsung Galaxy J5-telefon när den föll i golvet.

En ny likadan mobiltelefon kostar för närvarande 245 euro. Du har valt en självrisk på 150 euro för din hemförsäkring. På grund av telefonens ålder är dess värde lägre än försäkringens självrisk. Från försäkringen återstår därför inget att ersätta.

Din telefon kan ändå repareras och det är förmånligare att reparera telefonen än att köpa en ny likadan. Om du låter reparera telefonen hos iTapsa, får du som kund hos If utan avgift skärmskydd vid glasbyte.

Min nya Apple iPhone 7-telefon som jag köpt i år trillar i en vattenpöl, blir våt och slocknar.

Apple reparerar sådana skador genom sitt utbytesprogram. Din trasiga telefon blir kvar hos Apple-servicen och du får i stället en likadan fabriksservad telefon som motsvarar en ny. Den ursprungliga garantin för din telefon fortsätter också att gälla. Hos mcare är priset för en bytesenhet för denna telefonmodell 429 euro. Från priset för bytesenheten avdras den självrisk som du valt för hemförsäkringen. Du har en självrisk på 150 euro i din hemförsäkring. Du får alltså 279 euro i ersättning.

Min Samsung S8+-telefon som jag köpt i år trillar i en vattenpöl och glaset spricker. Det kommer in vatten i telefonen och den slocknar.

Telefonen kan inte repareras. Du har redan länge varit helhetskund hos If och du har inga tidigare skador. Du har därför som kundförmån samlat så mycket pengar på If Självriskkonto att saldot helt och hållet täcker din självrisk för denna skada. Således får du i ersättning priset för en ny telefon, 699 euro.

Jag åkte på skidresa till Levi och min mobiltelefon blev stulen fastän jag tog väl hand om den. Jag har köpt min Sony Xperia XA i år och har ännu kvar inköpskvittot.

Vi ersätter telefonen enligt priset för en ny likadan eller motsvarande telefon. Priset på Sony Xperia XA är för närvarande 189 euro. Du har valt 50 euro i självrisk för din resgodsförsäkring och den dras av från priset för den nya telefonen. Från försäkringen betalas alltså 139 i ersättning. Anmäl stölden till polisen.

Kom också ihåg att den stulna telefonen och SIM-kortet utgör en informationssäkerhetsrisk. Be därför din operatör spärra SIM-kortet och förhindra användningen av din stulna telefon. För att din operatör ska kunna förhindra användning av telefonen, behöver operatören utöver IMEI-koden också en kopia av polisanmälan.

Vanliga frågor hos Fonum

Vilka enheter reparerar Fonum?

Fonum är en snabbservice för mobiltelefoner och pekplattor. Fonum reparerar enheter av märket Apple, Samsung, Huawei/Honor, OnePlus, LG och Sony i alla sina affärer över hela Finland. Servicen omfattar över 130 telefonmodeller.

Om ditt fel eller din enhet inte finns i Fonums prislista, ta kontakt via www.fonum.fi/yhteystiedot.

Hur lång tid tar reparationen och behöver jag boka tid?

Alla enheter servas och repareras utan tidsbokning. Fonum reparerar de vanligaste felen i en Apple- eller Samsung-enhet rentav inom en timme. OnePlus-, Huawei/Honor-, LG- och Sony-telefoner repareras i allmänhet inom två–tre dagar. Se närmaste affär på adressen www.fonum.fi/yhteystiedot.

Omfattas servicen av garantin?

Du får alltid livslång garanti på servicen och reservdelar. Gäller inte batterier, där garantin är ett år. Med enhetens livslängd avses den tid som Fonum Oy ger produktstöd för enheten eller den tid som du är enhetens ägare. Den livslånga garantin omfattar alla problem i anslutning till reservdelar eller reparation.

Garantin omfattar emellertid inte mekaniska skador, t.ex. om telefonen tappats i golvet eller blivit våt. Du hittar garantivillkoren på adressen www.fonum.fi/takuuehdot.

Vad kostar reparationen?

När du har en försäkring, varierar priset efter enhetens ålder och självrisken. Du hittar en uppdaterad serviceprislista på adressen www.fonum.fi/hinnasto. Om ditt fel eller din enhet inte finns i vår prislista, ta kontakt via www.fonum.fi/yhteystiedot

 

Vanliga frågor hos iTapsa

Hur lång tid tar reparationen och behöver jag boka tid?

De vanligaste felen på iPhone- och Android-enheter repareras på en timme, ofta också snabbare. iPad-service tar i allmänhet 1–3 arbetsdagar.

Du behöver inte boka någon tid för iPhone-service. Du kan föra din telefon till närmaste reparatör eller skicka telefonen på service per post.

Hos iTapsa finns reservdelar till de vanligaste Android-enheterna. Det lönar sig emellertid att kontrollera tillgången till reservdelar antingen genom att ringa numret 029 0300 160, fråga chatten på webben, via Facebook eller per e-post på adressen myynti@tapsa.com. Du kan också kontakta iTapsa med ett WhatsApp-meddelande på numret +358 44 700 7900.

Vilka enheter servar iTapsa?

Utöver Apple servar iTapsa inom ramen för tillgången till reservdelar de vanligaste modellerna, t.ex. Samsung, Huawei/Honor, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi och Oukitel. När det gäller övriga telefonmodeller och service som inte ingår i prislistan är det bäst att direkt ta kontakt per telefon på numret 029 0300 160 eller genom att skicka ett meddelande till iTapsa.

Vilken service omfattas av iTapsas snabbhetslöfte?

Löftet att telefonen repareras på mindre än en timme eller du får servicen till halva priset gäller nästan all iPhone-service, då reservdelarna finns i affärens lager. Snabbhetslöftet gäller inte byte av ram, reparation av fuktskador eller iPad-service. På iTapsas webbplats finns en bild med snabbhetslöftet invid den service som omfattas av snabbhetsgarantin.

Om ett fel som reparerats dyker upp på nytt?

Du får alltid två års garanti på servicearbetet och reservdelar hos iTapsa. Om samma problem dyker upp på nytt under garantitiden, repareras felet utan avgift. För byte av batteri ges ett års garanti. Garantin gäller inte fuktskador.

Garantin omfattar emellertid inte mekaniska skador, såsom fel som beror på att telefonen tappats i golvet. Läs mer om iTapsas garantivillkor.

Min telefon har blivit våt, vad ska jag göra?

Om telefonen är på, stäng av den. Om telefonen slocknade i samband med att den blev våt, försök inte starta om eller ladda den. Vatten och el är en dålig kombination för elektroniska anordningar, och möjligheterna att rädda telefonen minskar betydligt om du laddar den.

För mobiltelefonen till service för granskning så snabbt som möjligt. Om du inte har möjlighet att genast gå till ett serviceställe, förvara telefonen i torr inneluft. Du kan också lägga telefonen i en plastpåse med ris, eftersom riset suger åt sig fukt.

Fortsätter tillverkarens garanti efter servicen?

För enheter som skadats mekaniskt (t.ex. en telefon som fallit och gått sönder) har tillverkarens garanti redan löpt ut. Efter iTapsas service fortsätter tillverkarens garanti inte. Om det endast återstår en eller två månader av tillverkarens garanti lönar det sig att överväga om du är beredd att avstå från garantin för att få din telefon förmånligare i skick.

Vanliga frågor hos mcare

Vilka enheter servar mcare?

Mcare servar alla enheter som tillverkas av Apple. Mcare är Apples auktoriserade servicefirma och använder endast originaldelar från Apple. Om det så är fråga om iPhone-, Mac-, iPad- eller Beats-service, har mcare lösningen på alla problem som gäller dessa enheter.

Hur lång tid tar servicen?

I Helsingfors tar det i allmänhet cirka en timme att byta ut skärmen på en iPhone 6S, iPhone 7, iPhone 8 och iPhone X. För äldre modeller tar glasbytet i allmänhet cirka 3–4 vardagar. På övriga serviceställen tar skärmbytet 3–4 vardagar beroende på modell.

Om en iPhone har blivit våt eller helt förstörts, måste enheten bytas ut. Byte av telefon tar cirka 1–2 vardagar och enheterna beställs alltid direkt från Apple.

Service av dator tar normalt 0–2 vardagar beroende på felet. Du kan be om en uppskattning av servicetiden på numret 020 766 1670.

Service av övriga Apple-enheter tar normalt 0–3 vardagar.

Hur kan jag lämna in enheten för service?

Mcare har serviceställen i Helsingfors, Tammerfors, Jyväskylä och Uleåborg. Servicestället i Helsingfors är det enda stället i Finland där skärmen på iPhone-telefoner byts ut mot en äkta skärm från Apple. Glasbytet på en iPhone tar cirka en timme och du kan lämna in din telefon för service utan att boka tid på förhand.

Om du inte har möjlighet att hämta enheten till affären, kan du skicka den till mcare per post. Ifs kunder kan posta enheten gratis. Packa in enheten omsorgsfullt, för den till posten och meddela beteckningen 628284 för kundretur. Bifoga också dina kontaktuppgifter och en beskrivning av felet på enheten.

Fortsätter Apples garanti efter servicen?

Apples ursprungliga garanti fortsätter alltid efter service som gjorts hos mcare. Om den servade enheten har kvar garanti när den lämnas in för service, fortsätter garantin efter servicen på normalt sätt. Om garantin har löpt ut redan före servicen, beviljar Apple tre månaders garanti efter servicen.

Hur kan jag betala servicen?

I alla mcares affärer kan du betala med de vanligaste betalkorten, kontant eller via nätbanken. I Helsingfors, Tammerfors och Jyväskylä kan du också betala med Klarnafaktura eller på avbetalning.

Vid service av enheter som lämnats in per post kan du välja att betala med kort eller via nätbanken.

Varför får jag en bytesenhet i stället för den som gått sönder och inte en ny likadan iPhone?

Mcare beställer alla bytestelefoner direkt från Apple. Den bytesenhet som kommer från Apple är alltid ny eller som ny. Alla bytesenheter som levereras från Apple har testats och de är fullständigt felfria. Med bytesenheten levereras inte försäljningsförpackningen eller den tilläggsutrustning som kommit med förpackningen, t.ex. laddare. Bytesenheten har alltid samma modell, färg och minneskapacitet som den enhet som lämnats in för service.