Datorn har gått sönder

Ta det lugnt, i de flesta fall går det att reparera en skadad dator. Då sparas alla bilder, meddelanden, filer och program som du har i den.

Gör så här, om datorn får ett fel som omfattas av garantin

Om datorn är trasig och garantin ännu är i kraft, gör så här:

  1. Leverera datorn till garantiservice. Garantiservicen är vanligen avgiftsfri.
    Om du har en bärbar Apple-dator (iMac, MacBook) kan du också lämna in den till mcares Apple-service.
  2. Om skadan ersätts från garantin, behöver vi ingen skadeanmälan.

Gör så här om datorn gått sönder

  1. För skadeanmälan behöver du veta märke, modell, inköpsår och priset för en motsvarande ny dator. Om din dator är rätt ny eller värdefull, lönar det sig att ta reda på om den kanske går att reparera.
  2. Gör skadeanmälan på Mina sidor
  3. Vi sköter ditt skadeärende snabbt.

Om din Apple-dator är trasig, får du hjälp via vår samarbetspartner mcare.

Gör skadeanmälan på Mina sidor

Mina sidor står till tjänst 24/7.

Mina sidor

Vi erbjuder dig personlig service nu varje dag

Sköt dina försäkrings- och skadeärenden smidigt på numret 010 19 19 19 (må–fr 8–20 och lö–sö 10–16).

Ring oss

Hur kommer försäkringen till hjälp vid skada på datorn?

På ersättningsbeloppet inverkar datorns ålder, försäkringens självrisk och de självriskpengar som du eventuellt samlat på If Självriskkonto. Självrisken i hemförsäkringen är vanligen 150 euro. För skador som är mindre än självrisken utbetalas ingen ersättning.

Notera att alla skador inte ersätts från försäkringen. Försäkringen omfattar t.ex. inte skador som orsakats av virus eller sabotageprogram.

Datorns värde sjunker för varje år i försäkringen, och ju äldre enhet det är fråga om, desto mindre är den värd. Därför motsvarar ersättningen ofta inte priset på en ny dator. Om enhetens värde är lägre än försäkringens självrisk, ersätter försäkringen inte heller reparationskostnaderna.

[taulukko]

Vi sköter ditt skadeärende snabbt

När du anmäler skadan via Mina sidor, går det snabbt och smidigt att göra anmälan. Vi tar upp ditt skadeärende till handläggning senast nästa vardag.

Vi kontrollerar för din del att följande är i ordning:

  • Din försäkring var i kraft vid tidpunkten för skadan.
  • Den egendom som skadats eller stulits omfattas av din försäkring.
  • Skadan är ersättningsgill enligt försäkringsvillkoren.
  • Du har sökt ersättning inom ett år efter att skadan inträffade.

Återställning av försvunna filer

Försäkringen ersätter inte återställning av filer från en skadad dator. Kom ihåg att regelbundet ta säkerhetskopior, så besparas du många bekymmer om datorn skulle gå sönder.

Om skadan redan är skedd och du inte har några säkerhetskopior, kan du kontakta våra samarbetspartners mcare eller iTapsa. Filerna kan ofta räddas från en kraschad hårdskiva. Priserna varierar mycket från 79 euro och uppåt.

Skada på arbetsgivarens dator

Om datorn ägs av ett företag är den inte försäkrad i din hemförsäkring, varför hemförsäkringen inte ersätter din arbetsdator. Vi rekommenderar att du hör dig för hos din arbetsgivare om hur du ska gå till väga för att snabbt få datorn i skick.