Information om coronaviruset

Information till våra kunder. Vi på If följer coronavirusläget noga och uppdaterar aktuell information om läget på den här sidan.

Uppdaterad 12.5.2021

Ersätter reseförsäkringen ett coronavirustest?

Ersätter reseförsäkringen en resa som inställts på grund av coronaviruset?

Läs om vad vår sjukförsäkring ersätter.

Läs mer ingående om hur vår reseförsäkring nu ersätter olika situationer utomlands och inom landet. 

Om du är företagskund hos If, läs mer om avbrottsförsäkring (på finska) och avbokning på grund av coronaviruset som gäller företag.

Tietoa suomeksi

Information in English

Vad ersätter Ifs sjukförsäkring?

Om du misstänker coronavirussmitta, rekommenderar vi att du håller dig uppdaterad om coronavirusläget på webbplatsen för Institutet för hälsa och välfärd (THL) och följer THL:s anvisningarLäs även THL:s anvisningar om coronatest för barn.

Gör så här, om du misstänker smitta:

  • alla coronavirusmisstankar ska alltid undersökas med laboratorietester
  • bedöm dina symtom i tjänsten Omaolo eller
  • kontakta hälsovården.

Sjukkostnader såsom läkararvoden, receptbelagda mediciner och vårddagavgifter som orsakats av coronaviruset ersätts ur sjukförsäkringen som vanligt. Kostnader för coronavirusprov som tagits hos privata serviceproducenter ersätts om provet utförts på remiss och enligt THL:s kriterier. Test som utförts på symtomfria personer överlag eller symtomfria personer som exponerats för viruset ersätts inte ur försäkringen. Försäkringen ersätter inte heller antikroppstester eller coronavirusprov eller coronaintyg som är avsedda för resenärer.

Vid symtom som kräver läkarvård rekommenderar de privata läkarstationerna att du i första hand tar kontakt med en läkare via en distanstjänst. Om du har Ifs personförsäkring, har du också tillgång till If Terveys-tjänsterna som t.ex. omfattar hälsorådgivning och distansläkare. Via distansläkartjänsten får du anvisningar och råd utan tidsbeställning av en läkare eller sjukskötare. Sjukdomar som inte kräver fysikalisk undersökning går bra att sköta via distansläkaren, t.ex. om du har förkylnings-, allergi-, mag- eller hudsymtom eller du behöver förnya recept.

Läs mer om If Terveys-tjänsterna

Hur ansöker jag om ersättning?

Vi rekommenderar att du fyller i skadeanmälan elektroniskt på Mina sidor. Det här gör du enklast med appen If Mobil, som du kan installera på din mobil i App Store eller Google Play.

Du kan inte lämna in bilagor vid ansökningsskedet, utan vi ber dig endast skicka dem vid behov.

Vanliga frågor: Coronaviruset och sjukförsäkringen

Ersätter försäkringen

Mer att läsa

Vad ersätter reseförsäkringen?

Vanliga frågor: Coronaviruset och reseförsäkringen

I vilka fall ersätts resor p.g.a. annullering?

Resmål Avresedatum senast Övrigt
Övriga länder och resmål i hemlandet (förutom nedannämnda områden)
25.3.2020 Ingår inte
Skidcentrum i österrikiska Tyrolen, Österrike, Nordrhein-Westfalen, Tyskland
22.3.2020
Italien
16.3.2020 Förutom regionerna Veneto, Lombardiet, Piemonte, Emilia-Romagna - avresan bör ha ägt rum senast 9.3.
Iran, Sydkorea
9.3.2020
Kina, Hongkong, Macao
31.3.2020 Resan bör ha avbokats senast 3.3.2020

Sköt dina försäkringsärenden var och när som helst!

Med If Mobilen har du dina försäkringar alltid nära till hands. Du kan när som helst anmäla skada eller uppdatera ditt försäkringsskydd.

Läs mer om och ladda ned appen