Information om coronaviruset till våra kunder

Uppdaterad 30.6.2020.

I början av juni har flera länder i Europa börjat öppna sina gränser för resenärer. Också resmål här i Finland har öppet för resenärer. Läs mer ingående om hur vår reseförsäkring nu ersätter olika situationer utomlands och inom landet. Vi rekommenderar att du också läser utrikesministeriets resemeddelanden.

Vi på If följer coronaviruspandemin hela tiden noga och ger dig aktuell information om situationen på den här sidan.

Om du är företagskund hos If, läs mer om avbrottsförsäkringar (på finska) och avbeställningar på grund av coronaviruset som gäller företag.

Information in English

Tietoa suomeksi

Vad ersätter reseförsäkringen?

Ersättningsbarhet för resor som börjat senast 25.3.2020

If ersätter avställning av resor till alla destinationer utomlands och i hemlandet, om resan börjat senast 25.3.2020, med undantag av destinationer som redan tidigare klassats som epidemiområden.

Om din resa blivit avställd förutsätter en utbetalning av ersättning att avresedatumet  inträffat mindre än 14 dagar innan coronaepidemins början. Destinationer som tidigare klassats som epidemiområden samt datum som gäller ersättning finner du i tabellen nedan.

Reseförsäkringar som köpts efter att WHO klassat coronaviruset som pandemi (11.3.2020) ger inte längre skydd vid annullering av resa, om orsaken till annulleringen är coronaviruset.

Vi ersätter extra kostnader för returresor från reseförsäkringen

Den 17 mars 2020 uppmanade utrikesministeriet finländare att återvända till Finland snarast möjligt. If täcker rimliga och nödvändiga tilläggskostnader för resor och boende upp till högst 2 000 euro per resa och per försäkrad.

Vänligen kontakta din researrangör eller flygbolag snarast för att eventuellt tidigarelägga hemkomsten. 

Returresan bör ha ägt rum tidigast 17.3. Ingen ersättning betalas om du rest till destinationen efter att utrikesministeriet i Finland gett rekommendationen att undvika resor till området.

Om du inte tagit omedelbara åtgärder för att återvända hem, betraktar vi inte en retur till Finland efter 5.4.2020 som ersättningsgill resekostnad.

Kom ihåg att bevara både original- och extra resebiljetter samt kvitton för skadehandläggningen.

Om du blir sjuk innan avresa eller under resan

Ifs reseförsäkring ger skydd, om du blir smittad av corona under resan eller om din resa avbryts på grund av viruset.

Läs anvisningarna:

Svar på vanliga frågor som gäller reseförsäkringen finner du längre ned på den här sidan.

Vad ersätter Ifs sjukförsäkring?

Vi uppmanar våra kunder att följa den aktuella situationen gällande coronaviruset på sidorna för Institutet för hälsa och välfärd (THL) och att agera enligt THL:s anvisningar.

Om du har lindriga symptom på en luftvägsinfektion, rekommenderar THL att du stannar hemma tills symtomen gått över. Kontakta hälso- och sjukvården per telefon om du har allvarliga symtom, såsom andnöd eller om ditt allmäntillstånd försämras.

Sjukkostnader som härrör från coronaviruset ersätts ur sjukkostnadsförsäkringen som vanligt. Kostnader för coronavirusprov som tagits hos privata serviceproducenter ersätts om provet utförts på remiss och enligt THL:s kriterier. 

Ifs personförsäkringskunder har tillgång till If Terveys-tjänsten och dess hälsorådgivning samt distansläkartjänsten. Med distansläkartjänsten får du anvisningar och råd av läkare eller sjukskötare utan tidsbeställning. Sjukdomar som inte kräver fysikalisk behandling, såsom vanliga förkylnings-, allergi-, mag- eller hudsymtom kan behandlas via distansläkaren. 

Läs mer om If Terveys-tjänsten

Hur ansöker jag om ersättning?

Om du har bokat din resa hos en resebyrå, ansök i första hand om ersättning direkt från researrangören.

Om du ordnat resan på egen hand, kontrollera ändrings- och avbokningsvillkoren hos ditt flygbolag och/eller övernattningsstället.

Reseförsäkringen täcker endast kostnader som researrangören, flygbolaget eller resebyrån inte ersätter. Det är inte bråttom att fylla i skadeanmälan, varför det lönar sig att inte göra det innan du vet vad researrangören eller flygbolaget ersätter.

Vi rekommenderar att du fyller i skadeanmälan elektroniskt på Mina sidor. Det här gör du enklast med If Mobil-appen, som du installerar på din mobil via App Store eller Google Play. Du kan inte lämna in bilagor vid ansökningsskedet, utan vi ber dig endast skicka dem vid behov.

Hur ersätter vi annullering av resor?

Resmål Avresan ska äga rum senast  Övrigt
Övriga länder och resmål i hemlandet (förutom nedannämnda områden)
25.3.
Skidcentrum i österrikiska Tyrolen, Österrike, Nordrhein-Westfalen, Tyskland
22.3.
Italien
16.3. Förutom regionerna Veneto, Lombardiet, Piemonte, Emilia-Romagna, då avresan bör ha skett senast 9.3.
Iran, Sydkorea
9.3.
Kina, Hongkong, Macao
31.3. Resan bör ha avbokats senast 3.3.

Vanliga frågor: Coronaviruset och reseförsäkringen

Sköt dina försäkringsärenden var och när som helst!

Med If Mobilen har du dina försäkringar alltid nära till hands. Du kan när som helst anmäla skada eller uppdatera ditt försäkringsskydd.

Läs mer om och ladda ned appen