Gratis rådgivning utomlands

Help Me - Hjälp på resan

Ladda ner den behändiga HelpMe-appen till din mobiltelefon, så får du kostnadsfri hjälp om du insjuknar eller skadar dig utomlands. Vid behov kan du kontakta läkare och får råd dygnet runt.

  • Betjäning på finska och svenska

  • Tillgänglig dygnet runt

  • Kostnadsfri hjälp

HelpMe-appen ger dig sinnesfrid på semesterresan dygnet runt. När du har Ifs reseförsäkring får du via appen kostnadsfri hjälp, om du insjuknar eller skadar dig under resan. 

Du får svar på dina frågor på ditt språk, och vid behov kan du konsultera en svenskspråkig läkare via video.

Läkaren ger dig via appen råd och hänvisar dig vid behov till en lokal samarbetsläkarmottagning, där du får bästa möjliga vård. Läkaren kan inte ställa diagnoser eller skriva ut recept via appen.

Ladda ner den avgiftsfria appen

Ladda ner appen så här:

  1. Ladda ner den avgiftsfria HelpMe-appen till din mobiltelefon från App Store eller Google Play. Du hittar appen enklast med sökorden "sos helpme" (App Store) och "Helpme SOS" (Google Play). Ladda ner appen redan innan du reser, så får du vid behov snabbt hjälp och råd.
  2. Skapa din användarprofil med hjälp av nätbankskoder, mobilcertifikat eller pass. Identifieringstjänsten tillhandahålls av Signicat As.
  3. Fyll i dina personuppgifter och välj ”Registrera dig”. Din användarprofil sparas i appen och nästa gång du loggar in kommer appen ihåg de uppgifter som du matat in.

Om du har problem med att använda appen, ta en titt på de vanligaste frågorna nedtill på sidan eller kontakta SOS International: helpmesupport@sos.eu.

Så här får du hjälp via appen

  1. Logga in. Ge din e-postadress och ditt lösenord.
  2. Du får en verifieringskod via sms eller till din e-post. Mata in koden i appen.
  3. Klicka på ”Få hjälp”. SOS Internationals rådgivare hjälper dig i alla ärenden i anslutning till din hälsa på ditt eget språk.
  4. Om du behöver prata med en läkare, hjälper SOS Internationals rådgivare dig att boka tid till en läkarmottagning. Du kan sedan prata med läkaren via appen (samtal, videosamtal eller chatt).

Om du behöver besöka läkare, får du anvisning om adress och hur du hittar till närmaste samarbetsläkare. När du besöker Ifs lokala samarbetsläkarstation behöver du inte använda egna pengar eller kreditkort, utan läkarstationen fakturerar If direkt. Kartfunktionen i appen hjälper dig att hitta till läkarmottagningen.

I appen sparas uppgifterna om din läkartid, vilka anvisningar du fått och vem hos SOS International som hjälpt dig. På detta sätt behöver du inte göra några anteckningar, utan du hittar alla uppgifter i appen.

HelpMe-appen i korthet

  • Rådgivning dygnet runt alla dagar, möjlighet att konsultera läkare för medicinsk hjälp via appen klockan 8–22 finsk tid.
  • Du får hjälp på ditt eget språk (finska/svenska/engelska) i hela världen.
  • Utöver hälsofrågor kan du också höra dig för om din reseförsäkring eller hur du tar dig till närmaste läkare. Dessutom får du hjälp om du blir tvungen att återvända hem i förtid på grund av sjukdom.
  • Du väljer det kontaktsätt som passar dig bäst: video, chatt eller telefonsamtal. Appen kräver internetuppkoppling.
  • Det kostar ingenting att ladda ner eller använda appen. Observera emellertid att din telefonoperatör kan ta ut en avgift för användning av internet utomlands.
  • Appen erbjuds Ifs reseförsäkringskunder och tillhandahålls av Ifs samarbetspartner SOS International.
  • HelpMe-tjänsten är en kundförmån som If erbjuder och utgör inte en del av försäkringsavtalet. If kan ändra innehållet i tjänsten och besluta om dess fortsättning.

Vanliga frågor och svar

Se frågor och svar

Vilka kan använda appen?

Appen kan användas av Ifs reseförsäkringskunder och den är till för resor på fritiden. Du får inte denna tjänst någon annanstans ifrån – If är det enda försäkringsbolaget som erbjuder sina kunder HelpMe-appen.

Vad kostar det att använda appen?

Det kostar ingenting att ladda ner och använda appen. Om du t.ex. insjuknar, betalar du ingenting för rådgivningen eller läkarmottagningstiden. Observera emellertid att din telefonoperatör kan ta ut en avgift för användning av internet utomlands. Om du använder gratis wifi-uppkoppling, slipper du mobildataavgifter.

Vart ska jag ta kontakt i en nödsituation?

Om du t.ex. skadat dig allvarligt, uppsök direkt ett lokalt sjukhus. Det viktigaste är att du snabbt får hjälp, försäkringsärendena hinner du med senare. Du får rådgivning via If på numret +358 10 19 19 19 dygnet runt.

Hur gör jag om jag behöver få ett recept utskrivet?

Appen hjälper dig att komma i kontakt med närmaste läkarstation, där du kan få det recept som du behöver. Tyvärr går det inte att få recept via appen.

Kan jag få en läkardiagnos via appen?

För att få en diagnos måste du alltid besöka en lokal läkare. Du kan alltså inte få en läkardiagnos via appen.

Kan appen användas i Finland?

Appen är inte till för resor i hemlandet. När du befinner dig i Finland får du enklast rådgivning direkt via If.

Tekniska problem?

Här hittar du anvisningar i anslutning till de vanligaste tekniska frågorna. Kontakta SOS International på helpmesupport@sos.eu, om ingen av dessa anvisningar var lösningen på ditt problem.

Hjälp med tekniska problem

Problem med att logga in

  • När du loggar in får du en fyrsiffrig kod via sms och e-post. Om du inte får någon kod, kontrollera att du angett rätt mobilnummer och e-postadress.
  • Om du glömmer bort ditt lösenord, kan du begära ett nytt ovanför ”logga in”-knappen.

Problem med att skapa en användarprofil

Orsaken kan vara att nätbanken har tekniska problem för stunden. Prova igen vid ett senare tillfälle eller skapa ett konto med hjälp av ditt pass.

Kan inte få igång chatt, röst- eller videosamtal

Appen kanske inte har tillgång till telefonens kamera eller mikrofon. Kontrollera i telefonens inställningar att du gett appen ditt godkännande att använda kamera och mikrofon.

Dålig kvalitet på videosamtalen

En dålig bildkvalitet beror sannolikt på dålig wifi- eller mobildatauppkoppling. Om du inte är nöjd med bildkvaliteten, använd istället röstsamtal eller chatt.