If Suorakorvaus

När barnet gråter på grund av öronvärk eller långvarig förkylning kan praktiska ärenden höra till det sista man bekymrar sig över. För att du ska kunna koncentrera dig på det viktigaste när du eller någon i din familj plötsligt blir sjuka, har vi utvecklat direktersättningstjänsten If Suorakorvaus som en del av vår skadehantering.

Tack vare If Suorakorvaus går det enklare än någonsin att besöka läkare, eftersom läkarstationen gör skadeanmälan i ditt namn. Du betalar vid läkarstationen oftast bara självrisken, och If betalar ut ersättningen direkt till läkarstationen. Därför kan du koncentrera dig på att ta hand om dig själv eller ditt barn som blivit sjukt, och du behöver inte heller bekymra dig över praktiska ärenden. Enkelt, snabbt och behändigt, eller hur?

If Suorakorvaus utgör en direktersättningstjänst och är avsedd för kunder med Ifs sjukförsäkring. Du har tillgång till tjänsten på alla Terveystalos, Mehiläinens, Pikkujättis, Aavas verksamhetsställen som erbjuder service åt privatkunder samt Mehiläinens Digklinik.

Så här använder du If Suorakorvaus:

  1. Direktersättningstjänsten If Suorakorvaus fungerar hos TerveystalosMehiläinensPikkujättis och Aavas mottagningar samt på Mehiläinens Digiklinik.
  2. Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning från If för din räkning.
  3. Vid läkarbesöket debiteras i samband med direktersättningen endast den självrisk som ingår i din försäkring. Under vissa omständigheter kan beslutet om direktersättning inte ges direkt, och du betalar besöket först själv. Din ersättningsansökan har trots det redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
  4. If Suorakorvaus gäller endast läkararvoden, så kom därför ihåg att själv ansöka om ersättning för medicin som ordinerats av läkaren. Du kan anmäla läkemedelskostnader enkelt på Mina sidor.

Läs mer om hur du kan få direktersättning vid Mehiläinens Digiklinik

Fyra av fem ger tjänsten ett berömligt eller utmärkt vitsord.*

Erfarenheter av direktersättning

Så här bedömer våra kunder den service If Suorakorvaus erbjuder: 

  • "En anställd hos Mehiläinen skötte saken åt mig. Tidigare hade jag varit tvungen att knappa in alla uppgifter själv."
  • "Som mamma till tre barn uppskattar jag att allt löper smidigt. Då jag fick direktersättningen, behövde jag inte själv ansöka om ersättning."
  • "Det är inte alltid man har pengar att betala barnens läkarbesök just när man måste göra det. Därför är direktersättning en mycket bra sak."
  • "Ärendet gick snabbt att sköta i samband med läkarbesöket och jag behövde inte göra ersättningsansökan hemma."
  • "Gör det enklare att sköta ärenden, eftersom man inte behövde göra en separat anmälan."
  • "Underlättar vardagen i barnfamiljen."
  • "En utmärkt service, underlättar arbetet hemma, eftersom man inte behöver fylla i anmälan."
  • "Ersättningen överfördes direkt från Terveystalo till If, och jag behövde inte göra en ansökan via nätet. Servicen fungerar utmärkt så här."
  • "En snabb och enkel service, som fungerar!"

* Ifs kundundersökning, som 14 297 finländare som använt If Suorakorvaus svarat på.

Vanliga frågor om If Suorakorvaus

Vi har nedan sammanställt svar på vanliga frågor som gäller If Suorakorvaus.

Läs mer om Ifs övriga hälsovårdstjänster

  • Hälsorådgivning

    För Ifs person­försäkrings­kunder

    Telefontjänst 24/7

    En sjukskötare svarar dygnet runt på dina hälsorelaterade frågor och bokar vid behov tid till läkare.

    010 19 18 55

    (lna/msa)

  • Distansläkare

    För Ifs person­försäkrings­kunder

    Ladda ner appen till din mobil

    Mehiläinens
    OmaMehiläinen
    OmaMehiläinen

    Terveystalos
    Oma Terveys
    Oma Terveys

  • Direktersättning

    För Ifs sjukförsäkrings­kunder

    Läkarstationen sköter skadeanmälan i ditt namn

    Du betalar oftast bara självrisken.

    • Terveystalos läkarstationer och
      Läkare-chatt 24/7
    • Mehiläinens läkarstationer och
      Digikliniken
    • Pikkujättis läkarstationer
    • Aavas läkarstationer