Lasiturva kuuluu Huippu- ja Täyskaskoon

Tuulilaseja rikkoutuu eniten maalis–huhtikuussa, kun tiet sulavat. Vielä toukokuussa vahingot ovat yleisiä. Turvaväli on varmin keino pitää oma tuulilasi ehjänä kaikkina vuodenaikoina.
Kysymys sinulle

Kuinka pitkä on sinun turvavälisi, kun autoilet?



 
Turvavälillä on väliä

Mitkä tekijät aiheuttavat lasivahinkoja?

  • ​Teillä olevat irtokivet ja renkaista irronneet nastat
  • Ajettujen kilometrien määrä
  • Liikennetiheys, turvaväli ja ajonopeus
  • Moottori– ja kehäteiden lisääntyminen
  • Sääolosuhteet, etenkin lämpötilan vaihtelut
  • Teiden kunto
  • Routavauriot
  • Tietyöt




Miksi uudet tuulilasit rikkoutuvat helpon oloisesti?

Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Lasin rikkoutumisen riskiä lisäävät talvirenkaiden kuvioiden lisääntyminen ja roiskeläppien poistuminen. Uusissa automalleissa taka-akseli ja tapapyörät on sijoitettu mahdollisimman taakse, jolloin irtokivet kimpoavat vapaammin perässä ajavan päälle.

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Halkeamista nopeuttavat nopea lämpötilan vaihtelu, tien huono kunto tai ns. lasikorroosio, lasin kuluminen.

Ehjä tuulilasi on osa auton turvarakennetta

Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi siis toimii osana auton turvarakennetta.

Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on osana turvarakennetta siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia ”voimia” auton koriin suojaten matkustajia. Ehjä tuulilasi voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon.

Kolarin sattuessa etumatkustajan Airbag on suunniteltu tukeutumaan auton tuulilasiin. Mikäli lasissa on iskemävaurio tai halkeama, Airbagin toiminta voi heikentyä ja lasi ei välttämättä kestä Airbagin laukeamisesta johtuvaa voimaa.

Yllättävän kallista

Tuulilasin korjaaminen maksaa keskimäärin 70 euroa ja vaihtaminen noin 750 euroa. Tuulilasi korjataan lasiturvasta ilman omavastuuta, ja lasinvaihdossa omavastuu on 200 euroa. Pienissä vahingoissa korjaaminen on usein suositeltavin vaihtoehto. Korjaaminen tai lasinvaihto ei alenna autovakuutuksen bonusta.

Esimerkeissä tuulilasin hinta muodostuu lasista ja työstä.
Kaikissa esimerkeissä on lämmitettävä tuulilasi. Kaikki ovat vuosimallia 2012.
- Skoda Octavia 500–700 euroa
- BMW 520 850–1200 euroa
- Toyota Avensis 700–750 euroa
- VW Transporter 700–750 euroa
- Ford Mondeo 1000–1100 euroa

​Kiinnostaako lasiturva?
Osta Täys- tai Huippukasko autoosi.