Päävalikko Siirry sisältöön

Uutishuone

Tervetuloa Ifin uutishuoneeseen! Löydät täältä Ifin viestinnän yhteystiedot, lehdistötiedotteet sekä linkit sosiaalisen median kanaviimme. Ota yhteyttä!

Akku loppuu, lataus ei onnistu ja auto lähtee käsistä – kolme yleisintä huolta talvisähköautoilussa

12.01.2023, 05.05

Moni tuore sähköautoilija ottaa nyt ensikertalaisena tuntumaa talviajoon. Uutta voi olla esimerkiksi kylmän akun lataamisen hitaus tai takavetoisen sähköauton käsittely liukkaalla. If kokosi yleisimmät talvisähköautoilua koskevat huolet ja vinkit niiden välttämiseen.

Yhä useampi harjoittelee nyt ensimmäistä kertaa sähköautoilua talvikelissä. Ifissä vakuutettujen yksityisasiakkaiden sähköautojen määrä on yli kaksinkertaistunut vuoden takaisesta, eli merkittävä osa tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalaisia. Kaikkiaan jo lähes 40 prosenttia Ifin tänä vuonna vakuuttamista yksityisasiakkaiden ensirekisteröidyistä autoista on sähköautoja.

– Sähköauton pärjääminen Suomen talvessa arveluttaa monia sähköautoiluun tottumattomia. Sähköautoissa on kuitenkin monia ajoturvallisuutta ja -mukavuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten sisätilojen nopea lämpiäminen ja hyvä ajohallintateknologia, kuvaa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

If kokosi yleisimmät talvisähköautoilua koskevat huolet ja vinkkaa, miten ne taklataan.

Huoli: sähköauto ei ole turvallinen liukkailla

Sähköauto kiihtyy tyypillisesti nopeammin ja on painavampi kuin polttomoottoriauto, joten sen käsittely on erilaista ja esimerkiksi jarrutusmatkat liukkailla voivat olla pidempiä.

– Sähköautot ovat Ifin tilastojen perusteella selvästi muita uusia autoja useammin takavetoisia, joten auton käsittely liukkaalla saattaa aluksi yllättää etenkin, jos on tottunut ajamaan etuvetoisella autolla. Talvikelissä ajamiseen kannattaa totutella rauhassa, kertoo Eero Färkkilä.

– Sähköauton ajotuntumaan voi vaikuttaa eri tavalla kuin polttomoottoriautoissa erityisesti jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin voimakkuutta säätämällä. Kannattaa perehtyä oman auton talvisäätöihin, jotka ovat erilaisia autosta riippuen. Joissakin sähköautoissa on erillinen talvirengasasetus, kun taas toisissa regenerointia voi säätää talviaikaan miedommaksi.

If vakuuttaa Suomessa jo lähes 14 000 yksityisasiakkaiden sähköautoa. Ifin vahinkodatan perusteella sähköautoille ei satu talvikuukausina merkittävästi enempää vahinkoja kuin polttomoottoriautoillekaan.

– Ensimmäiset kuukaudet ja etenkin ensimmäinen talvi sähköautoilijana on toki hieman riskipitoisempaa aikaa myös vakuutusyhtiön näkökulmasta. Kun kokemusta karttuu, erot vahinkomäärissä tasoittuvat, Färkkilä toteaa.

Huoli: sähköauton akku hyytyy pakkasella

Sähköauton toimintamatka ei ole talvella yhtä pitkä kuin kesällä, sillä sähköä kuluu enemmän muun muassa sisätilan lämmitykseen.

– Pakkasella akku kuluu paljon nopeammin etenkin pätkäajossa kaupungissa. Kulutusta pienentää, jos auton ja akun saa esilämmitettyä ennen ajoa. Vaikka autojen toimintamatka-arviot ovat yleensä luotettavia, kannattaa suunnitella reitti niin, että jättää akun varaukseen kesäkelejä enemmän pelivaraa, kertoo Färkkilä.

Sähköautojen hinaaminen ajoakun loppumisen vuoksi on hyvin harvinaista, kertovat Ifin tilastot. Näissäkin tapauksissa Ifin kaskovakuutus korvaa hinauksen lähimmälle latausasemalle.

– Sähköautoja hinataan hieman muita autoja useammin. Akun loppumisen sijaan syynä tielle jäämiseen on tyypillisesti esimerkiksi rengasrikko, joita sattuu polttomoottoriautoja painavammissa sähköautoissa enemmän, Färkkilä kertoo.

Huoli: sähköauton lataaminen pakkasella on hidasta

Sähköauton lataaminen voi talvella autosta riippuen olla selvästi hitaampaa, joten esimerkiksi joulun pidemmille ajomatkoille on lataustaukoihin hyvä varata ylimääräistä aikaa. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, se kannattaa kytkeä päälle ajoissa ennen latauspisteelle menoa. Tämä nopeuttaa merkittävästi latausta. Useimmissa sähköautoissa esilämmitys toimii automaattisesti laturille navigoitaessa.

– Perille saavuttua sähköauto kannattaa pakkasella laittaa lataukseen heti, jolloin akku on vielä lämmin. Kylmän akun lataaminen kestää selvästi pidempään etenkin, jos lataa vaikkapa mökillä tilapäisesti tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Huonoimmillaan voi käydä niin, ettei autossa olekaan riittävästi akkua, kun on tarkoitus lähteä liikkeelle, Färkkilä vinkkaa.

Uusi sähköautoilija, muista nämä vinkit talvikelillä:

  1. Perehdy autosi talvisäätöihin ja hyödynnä niitä.
  2. Totuttele rauhassa auton käsittelyyn.
  3. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, käytä sitä ennen pikalatausta.
  4. Mitoita ajomatka niin, että jätät akun varaukseen kesäkelejä enemmän pelivaraa.
  5. Mieti pidemmällä ajomatkalla varalle useampi vaihtoehtoinen latauspaikka ja varaa enemmän aikaa lataustaukoihin.
  6. Älä päästä akkua kylmenemään ennen latausta eli laita auto lataukseen heti, kun saavut perille.
  7. Tarkkaile renkaiden kulumispintaa ja ilmanpaineita. Jos renkaat ovat epätasaisesti kuluneet, kannattaa tarkistuttaa niiden ohjauskulmat.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Viestintäpäällikkö
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa